برخی از آثار خطّاطی ثلث نویسی
خطّ ثُلث
خطوط اسلامی ،میراث خلّاقیت ها و ابداعات تحسین برانگیز هنرمندان قرنهای گذشته ، دارای ظرافت ها ،لطافت ها و اسرار بسیاری در خود هستند که منجر به ایجاد حظّ بصری و روحی در بیننده می شود . "کِشش ها" و "انحناهایی" که هر یک با قانون خود به حروف قبل و بعد متصل می شوند . این ظرافت ها یا "قوانین" طی قرنها ایجاد و تکمیل شده و بخشی از سرمایه تمدّن اسلامی محسوب می شود . بی شک زیباترین آنها خط نستعلیق است. امّا انتخاب خط ثُلث به عنوان خط دوّم،مرا شیفته زیبائی ها و قواعد آن نمود و بی مناسبت نیست که برخی از مضامینی را که طی سالهای اخیر جهت نگارش انتخاب شده با هم ببینیم . هر چند که قوّت این قلم دیدنی نیست ، اما مفاهیم و مضامین مندرج در این آیات و ادعیه موجبات تیمُّن دل و دیدگانمان خواهد بود انشااله...
فرازی از دعای عرفه امام حسین (ع):
پروردگارا ، غِنا و بی نیازی را در "نفسِ من" قرار ده... و یقین را در قلب ،و نور را در دیدگانم
آیه ۲۱ سوره مبارکه یوسف (ع)
... و خدا بر کارِ خود غالب است ولی بسیاری مردم بر این حقیقت آگه نیستند!
فرازی از دعای پر ارج جوشن کبیر(در پیرامون) و آیه ۱۸۶ سوره مبارکه بقره(در مرکز)
وَ إِذَا سأَلَك عِبَادِى عَنى فَإِنى قَرِيبٌ أُجِيب دَعْوَةَ الدَّاع إِذَا دَعَانِ فَلْيَستَجِيبُوا لى وَ لْيُؤْمِنُوا بى لَعَلَّهُمْ يَرْشدُونَ
توضیح : این آیه به تعبیر علامه طباطبایی " لطیف ترین آیۀ قرآن کریم" می باشد.چرا که خداوند هفت بار با تعبیر "من" در آن سخن می گوید.
تعبیر دقیق حضرت علامه : اساس گفتار را بر تكلم وحده (من چنين و چنانم ) قرار داده ، نه غيبت (خدا چنين و چنان است )، و نه سياقى ديگر نظير غيبت ،و اين سياق دلالت دارد بر اينكه خداى تعالى نسبت به مضمون آيه كمال عنايت را دارد.
ترجمه آیه : و هنگامى كه بندگانِ من از تو دربارۀ من سؤ ال كنندبگو : من نزديكم ! دعاى دعا كننده را به هنگامى كه مرا مى خواند پاسخ مى گويم ، باشد که آنها دعوت مرا بپذيرند و به من ايمان آورده و راه يابند (و به مقصد برسند).
نگارش دیگری از آیه ۱۸۶ سوره مبارکه بقره بر سطح چوب
به انضمام
فراز آغازین مناجات الرّاجین :
یا مَن اِذا سَئَلهُ عَبدٌ اَعطاهُ وَ اِذا اَمَّلَ ما عِندَهُ بَلَّغَهُ مُناهُ وَ اِذا اَقبَلَ علیهِ قَرّبه وَ اَدناه ...
ای آنکه هرگاه بنده از درخواست کند ، با عطایت حاجتش روا کنی و هرگاه به آنچه در نزد توست امید و آرزو بندد ، او را به مُنایش می رسانی و هر آنگاه که به سمت تو رو کند او را عزیز داشته و به خود نزدیک خواهی داشت ...
فرازی از دعای پرشکوه عرفه
اِلهي كيفَ لا اَفتَقِرُ واَنتَ اّلذي فِي الفُقَراءِ اَقمتَني؟
اَم كيفَ اَفتَقِرُ واَنتَ الَّذي بِجودِكَ اَغنَيتَني؟...
يا مَن اَذاقَ اَحبائَه حَلاوةَ المُؤانسة، فقاموا بَينَ يَدَيهِ مُتَملِّقين
... پس چگونه احساس " فقر" نکنم حال آنکه در میان فقرایم قراردادی ؟ و چه سان احساس فقر کنم آنگاه که چون تویی را دارم ؟! ...ای آنکه دوستداران خود را حلاوت انس و موانست می بخشی تا آنکه به نجوای عاشقانه تو را مدح می گویند ...
«لینک» نوشتاری درباب دعای عرفه تحت عنوان : عرفه ، زیباترین نجوای عاشقانه
نگارشی از آیه ۲و ۳ سوره مبارکه طلاق
وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
و هر كس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مىكند، و او را از جايى كه گمان ندارد روزى مىدهد
و همچنین آیه ۵۹ سوره مبارکه انعام بر سطح چوب
وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا وَلاَ حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ
نگارش دیگری از آیه ۵۹ سوره مبارکه انعام
آیه ۳۶ سوره مبارکه نور
سوره مبارکه ق ، آیات ۳۳ و ۳۴
فرازی از دعای جوشن کبیر بر سطح چوب
یا خَیرَ حَبیبٍ وَ مَحبوب
یا مَن هُوَ اِلی مَن اَحَبَّهُ قَریب ، یا مَن هُوَ بِمَن رَجاه کریم
فرازی از دعای جوشن کبیر بر سطح چوب
یا اَشرَفَ مَحبوبٍ عُلِم
یا مَن لا تَحویهِ الفِکَر ، یا مَن لا یُدرِکُهُ بَصَر .....
یا حَبیبَ الباکین