ز خاکِ سعدیِ شیراز بوی عشق آید

هزار سال پس از مرگ او گرش بویی

 

شاید بوی عشق باز مرا به شیراز کشاند . مقارن با اواخر فعالیتهای مرتبط با بخش سازه برج میلاد و مقارن با بازه زمانی اواخر سال های ۱۳۸۴ تا پایان نیمه اول ۱۳۸۷ فرصتی بود برای تلاشی در فعالیتهای اجرایی مربوط به آب و خاکی که بسیار بدان عشق می ورزم . آب و خاکی که زمانی از آن جوهره حافظ برون تراویده و زمانی دیگر شکوهِ شبستانِ وکیل درآن بنا نهاده شده است . تعدّد حوزه فعالیت در طرحهای زیربنایی استان فارس فرصت مغتنمی بود تا پس از تجربۀ پروژۀ برج میلاد، امکان آشنایی با حوزۀ متنوع تری از طرحهای اجرایی ایجاد شود. تجربه ای ارزشمند که شاید مهمترین دستاورد آن دستیابی به یک دید و دریافت فنّی از بخشهای مختلف اجرایی و مدیریتی پروژه های زیربنایی بود. موارد ذیل از این دست سرفصلهای آموزنده بوده است .


پروژه پل بزرگ ایزدخواست

 

طراح : مهندسین مشاور طازند

پیمانکار اصلی : شرکت اس . دی. ام

 پیمانکار ساخت و نصب عرشه فولادی : گروه صنعتی نیکزاد

پروژه پل بزرگ ایزدخواست در مسیر  راه آهن شیراز- اصفهان قرار دارد .این پل ٬مهمترین پل اجرا شده در طول مسیر راه آهن مذکور محسوب می شود. در تصویر فوق دره ایزدخواست و کارگاه محل اجرای پل، قبل از نصب عرشه فولادی قابل مشاهده است. 

  • توضیح: پس از ساخت ستونها با ارتفاع ۴۰ متر در درون درّه،نصب عرشه فولادی با وزن ۲۰۰۰ تن با روش "هُل دادنی" ( Pushing Method )صورت پذیرفت. 
  • در خصوص جزئیات مراحل نصب عرشه ،طی سمیناری در سازمان نظام مهندسی فارس و با حضور طراح سازه و عوامل اجرا بحث و بررسی به عمل آمد.

در۲تصویر فوق و زیر هُل دادن عرشه فولادی پل بزرگ ایزدخواست به وزن ۲۰۰۰تُن رامشاهده مینمائید فاصله پایه های بتنی : ۷۷ متر

توضیح تصویر زیر : کارخانه ساخت قطعات فولادی عرشه پل در اسلامشهر (گروه نیکزاد)

همچنان که مشاهده می شود عرشه پل در قالب قطعات باکس با ارتفاع جان ۴ متر و طول ۱۸ متر ساخته می شد. در روند ساخت حجم زیادی عملیات جوشکاری صورت می پذیرفت.

(تاریخ تصویر ۱۱/۱۱/۱۳۸۶ )


طرح راهسازی محور فیروزآباد- جم - عسلویه

 با قطعیت می توان گفت این طرح یکی از مهمترین طرحهای راهسازی تاریخ ایران در ایجاد و شکل دهی مراکز تمرکز جمعیتی جدید محسوب می شود .

این طرح که بامشارکت وزارت نفت و راه اجرا شد، عسلویه را از مسیر شیراز به" مرکز کشور"  متصل نمود. در واقع احداث این مسیر زمینه ساز شکل گیری تمدّنی جدید در پس کرانه خلیج فارس خواهد بود. بخش زیادی از این مسیر از نقاط کوهستانی عبور نموده و یکی از مشکل ترین طرحهای راهسازی محسوب می شود.

در عبور از این مسیر باتوجه به گذر محور از مسیرهای کوهستانی جنوب فارس، مناطق بکر و بسیار زیبای طبیعی را شاهد خواهد بود .مناطقی که سالیان طولانی پیش از این، هیچ گونه ترددی در آنها انجام نمی شده است.

نکته جالب اینکه مسیر باستانی دوره صفویه جهت عبور از مرکز کشور به بندر سیراف نیز از حدود و حوالی همین محور بوده که بعده ها با توجه به رونق بنادر بوشهر و بندرعباس در دوره پهلوی ،این مسیر فراموش می شود .لذا در عبور از این محور نمونه هایی از کاروانسراهای باستانی قدیمی نیز مشاهده می شود.

Shiraz- Asalooye

 

تصویر: بازدید مشترک مدیران وزارت نفت و راه از طرح راهسازی مذکور


پروژه مرکز اسناد و کتابخانه ملّی شیراز

این پروژه که از طرحهای ارزنده در مجموعه کارهای مرحوم میرمیران محسوب می شود در مجاورت مجموعه حافظیه و باغ جهان نما واقع شده و به عنوان دومین مرکز بزرگ نگهداری اسناد کشور ( پس از مرکز اسناد کتابخانه ملی در تهران ) خواهد بود. بازنگری در برخی اجزاء طرح توسط معمار برجستۀ شیراز آقای مهندس ایروانیان صورت پذیرفته است. در حال حاضر پروژه با تغییرات جزئی در طراحی ، رو به اتمام بوده و امید آن می رود تا در تیرماه ۱۳۸۸ افتتاح شود.

این ساختمان که با دیدگاه کاربری کتابداری و نگهداری اسناد طراحی گردیده ، دارای امکانات ویژه ای بدین منظور می باشد.

 

تصویر:جلسه کنترل پروژه مرکز اسناد و کتابخانه ملّی شیراز-۱۵/۴/۱۳۸۶ 


کمیته فنی شورای بافت تاریخی شهر شیراز

 

جلسات کمیته فنی شورای بافت تاریخی شهر شیراز (محل جلسات: منزل نصیرالملک)

بافت تاریخی- فرهنگی شهر شیراز گوهری ارزنده و تاریخی خاموش از این شهر تاریخی است که به دلیل ساخت و سازهای جدید و توسعه شهر به سمت پیرامون ،در گرد فراموشی و بی مهری فرو رفته است . کمیته فنی بافت وظیفه بررسی و تصویب طرحهای جدید ساختمانی در این منطقه از شهر شیراز را به عهده دارد . با قطعیت می توان گفت که بازسازی و رونق این بافت ارزشمند با قوانین منچمد  و یکسویه نگر فعلی - که صرفا به حفظ وضعیت فعلی میراث نظر دارند - ممکن نمی باشد و برای رونق دوباره بافت ، بازنگری در ضوابط فنی الزامی است .

ذوق و هنر مسحور کننده ایرانی را می توان در معماری فوق العاده مسجد و منزل نصیرالملک مشاهده نمود.در این بافت ارزشمند نمونه های بسیاری از معماری کهن ایرانی را می توان دید.

به رغم وجود نمونه های ارزنده ای از تاریخ و معماری شیراز کهن در این بافت ، لیکن در حال حاضر زندگی در این بخش از شهر شیراز در نازلترین سطح ممکن در جریان است و در واقع این بخش شهر به محل سکونت مهاجرین و اتباع کشورهای مجاور تبدیل شده است.

 


طرح راه آهن اصفهان - شیراز

جلسات کنترل پروژه طرح راه آهن اصفهان - شیراز در وزارت راه و ترابری

این طرح به طول ۵۰۴ کیلومتر و با عبور از مناطق کوهستانی شمال استان فارس با صعوبت های اجرایی بسیار (خصوصا در بخش تونل سازی و پل سازی) همراه بود که با توجه به انتخاب پیمانکاران توانمند ،در بخشهای بسیاری از پروژه دستیابی به رکوردهای زمانی جدیدی محقق گردید. در طول این مسیر در حدود ۵/۱۳ کیلومتر تونل حفاری شده است.


 

   در مسیر بازدید از سد سیوند

...... ادامه مطلب این صفحه در دست تنظیم